tirsdag 21. juni 2011

Herlige regnestykker

-når mannen i brus(okay –drikkevarer)containerbutikken gir meg åtte brus, og jeg spør hvor mye det koster (og gir ham samtidig 4000 CFA).
”De koster 400 CFA hver, så det blir 2600 CFA” , sier han, og gir meg 1400 CFA igjen.
”Eh.. nei..” sier jeg, ”hvis de koster 400 CFA hver, så blir det 3200 CFA i alt”.
Han sjekker (kalkulator på mobilen, vet dere). ”Ja – det stemmer visst.”
Han henter 400 CFA mer, jeg tar 800 CFA og snur meg for å gå.
”Men vent – du skal jo ha disse 1000 også!”
”Eh… nei… jeg gav deg 4000, det kostet 3200, så det stemmer at jeg bare skal ha 800 igjen.” ”Haha, åja. Takk skal du ha, da!”

Mannen som satt utenfor og ”jumbai-et” (herlig kiriol-ord som betyr å sitte og snakke sammen) holdt på å le seg i hjel. "Mannen kan ikke telle", sa jeg.
De lo begge to. "Hørte du - hun sa du ikke kan telle, hahahaha!"



-når en av legene jeg jobber med teller pulsen til en av pasientene. Han skal telle i 30 sek og gange med 2. Han teller. Øynene på sekundviseren, fingrene på arteria radialis. Han retter seg opp, fjern i blikket, fokuserer deretter og sier: puls på 89.

ER det mulig…

(det skal sies at jeg etter dette brukte en stund på å forklare ham at når han talte hele tall, og ganget med 2, så var det altså ikke mulig å få et oddetall. Og for fremtiden har han fått beskjed om å huske at når han teller puls, så må det endelige tallet altså IKKE slutte med 1,3,5,7 eller 9..)

2 kommentarer:

  1. Grethe, du har det kjekt, trur eg! Og så godt at du kan rekna!!! Godt at dei lo av kommentaren din, - kanskje du må vera forsiktig med å "hengja" ut folk? Kanskje han heller vil tapa pengar enn ansikt ----. Mor

    SvarSlett
  2. ha ha - jeg ville også ha' grinet :)
    Anne

    SvarSlett